Assalamualaikum...Ahlan Wasahlan....


Selamat Datang ke Laman Saya..Jom masuk...

Isnin, 27 Oktober 2008

Nasib Seorang Guru.... Part 2

Dari perspektif seorang guru,memang saya tidak nafikan ada gelintir pendidik yang sudah terhakis jiwa pendidiknya,tapi seperti yang saya katakan tadi segelintir sahaja,hanya kes2 terpencil.Guru sebegini sebaiknya carilah kerjaya yang sesuai mengikut kehendak jiwa dan naluri.Ramai yang berupaya menjadi guru,tetapi berapa ramai yang berjiwa pendidik...Itu sebablah saya kurang bersetuju jika ada guru yang menyahut seruan kerajaan yang memanjangkan tempoh persaraan kepada 58 tahun(...uhhhh penat tu...larat lagi ke mengejar pelajar2 yang semakin agresif dan yang tah apa-apa lagi yang bakal mereka lakukan.....)hanya semata2 memikirkan tak tau apa yang nak akan dilakukan selepas berpencen kelak. Dah lah dengan pelbagai penyakit berangkai dihidapi...sudahnya guru-guru muda gak yang kena cover segala macam kerja yang tak larat mereka lakukan...
Kadangkala tergores hati apabila pelbagai tohmahan yang dilempar kepada guru...pedih juga telinga jika datangnya daripada kaum keluarga dan sanak saudara yang tidak berada dalam situasi yang dihadapi oleh seorang guru..tapi disebabkan nila setitik..rosak susu sebelanga..Pengalaman berdepan dengan seorang pelajar yang bermasalah beberapa tahun yang lalu benar2 menguji kesabaran...Pelajar bermasalah ini yang datang dalam pakej yang lengkap..malas,biadap,memang tak minat belajar,suka cakap lepas dan lucah...pokoknya saya tak nampak sedikitpun potensi dalam dirinya selain benda2 negatif dalam dirinya...hampir2 juga saya melemparkan kerusi ke arah pelajar berkenaan..tapi syukurlah saya masih lagi dapat bertahan dan berfikir rasional akan kesan dan akibat yang bakal saya tanggung. walaupun hati mendidih,Tuhan sahaja yang tahu.
Sehinggalah bapa pelajar ini dipanggil oleh pihak sekolah untuk membincangkan masalah disiplin anaknya.Wah!..lagak si bapa yang mempertahankan perlakuan si anak yang kononnya baik,anak bertuah dan sewaktu kelahirannya terdapat sesuatu keganjilan yang membuatkan si anak tidak boleh disentuh oleh sesiapa pun,hatta kaum keluarganya.Tak kanlah perlakuan si anak yang bersikap biadapnya menanggalkan stokin busuknya dan menyuakan kepada guru Bahasa Inggerisnya sehingga guru berkenaan menangis diperlakukan begitu masih boleh dianggap sebagai satu gurauan???Keterlaluan tu...
Setelah menerima pelbagai komen daripada guru matapelajaran dan si anak pula dengan sikap biadapnya menyanggah setiap apa yang diperkatakan oleh guru dengan mengatakan guru2 sengaja nak mengenakannya..dan Tuhan tunjukkan kebenaran...Keesokan harinya si bapa datang semula ke sekolah untuk mengeluarkan anaknya dari sekolah...Lega...hilang duri dalam daging ...Saya rasa golongan pendidik dari seluruh pelosok negara tak kurang hebatnya dengan pengalaman2 yang menyesakkan dada....tapi kita terima sebagai satu dugaan dan cabaran dengan sabar atau tidak sekalipun demi memanusiakan mereka.
Daripada perspektif,sebagai ibu,bapa atau penjaga...kekadang perit juga nak menerima tindakan sesetengah guru yang terlalu perasan tindakan mereka sahaja yang betul,sehingga tidak mahu berkompromi dengan anak2.Nak kata mereka salah...seolah2 menikam profesion diri sendiri pulak.Nak kata betul...memanglah tak betul..anak2 akan mempunyai satu persepsi yang serong terhadap tindakan orang dewasa.Apatah lagi kepada guru ,orang yang sepatutnya diberikan kepercayaan terhadap segala kerahsiaan...tetapi guru tak boleh nak berkompromi dengan jiwa remaja zaman sekarang..memang kita tak boleh samakan zaman kita sebagai pelajar dengan zaman anak2 kita sekarang..Jadi carilah ruang supaya 'generation gap' ini dapat kita rapatkan..Saya mengingatkan diri saya sendiri kerana saya selalu bertanya bagaimanakah pelajar akan mengiktirafkan seorang guru yang baik....kerana kepada saya,bukan teknik2 canggih atau juga luas pengetahuan yang menjadi modal dan sandaran..malah tuntutannya lebih daripada itu.....


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

isk..isk...teruk budak sekarang....!!!!